Sākot ar 2025. gada 1. janvāri budžeta iestādēm savstarpēji un uzņēmumiem, kuri sadarbojas ar budžeta iestādēm, izsniedzot attaisnojuma dokumentu (rēķinu) samaksāšanai par precēm un pakalpojumiem, tas būs jānoformē kā strukturēts elektroniskais rēķins, portālu “Delfi” informēja Finanšu ministrijā (FM).
Ministru kabinets otrdien, 24. septembrī, lēma virzīt izskatīšanai Saeimā FM izstrādātos grozījumus Grāmatvedības likumā, kas paredz noteikt regulējumu strukturētu elektronisko rēķinu noformēšanai.
Izmaiņas tostarp paredz no 2026. gada 1. janvāra šo prasību attiecināt uz visiem uzņēmumiem, izsniedzot rēķinu samaksāšanai citam uzņēmumam.
FM arī informēja, ka fiziskai personai, kas nav saimnieciskās darbības veicēja, nav saistošas Grāmatvedības likuma prasības. Līdz ar to uzņēmumam – pakalpojuma sniedzējam vai preces nosūtītājam – nav pienākuma izsniegt fiziskai personai rēķinu noformētu kā strukturētu elektronisko rēķinu.
Likumprojektā ir arī paredzēts, ka tiks izstrādāti Ministru kabineta noteikumi, kuros paredzēts noteikt elektroniskos nosūtīšanas veidus (kanālus). Tāpat paredzēts, ka strukturētu elektronisko rēķinu dati būs iesniedzami Valsts ieņēmumu dienestā, sākot no 2026. gada 1. janvāra.
Ar grozījumiem ir noteikti arī atbrīvojumi, kādos gadījumos var atkāpties no noteiktās obligātās prasības par strukturēta elektroniskā rēķina noformēšanu. Tie, piemēram, ir gadījumi, kad uzņēmumi samaksu par darījumiem apliecina ar kases čeku vai kvīti, kas reģistrēta Valsts ieņēmumu dienestā, kā arī gadījumi, kad darījumi saistīti ar valsts noslēpuma objektiem.