Foto: Nigel Tadyanehondo, “Unsplash”
27.augustā projekta DIGINNO-Proto ietvaros uzsākta digitālā tirdzniecības maršruta “Igaunija – Latvija – Lietuva – Polija” testēšana, kurā šo valstu muitas un nodokļu, kā arī policijas un robežsardzes pārvaldes izmantos starptautiskās elektroniskās kravas pārvadājumu pavadzīmes (eCMR) un reāllaika informāciju par kravu, lai nākotnē samazinātu papīra dokumentu daudzumu loģistikas nozarē.
“Kravas pārvadājumu pavadzīmju jeb CMR digitalizēšana ir izdevīga gan pārvadātājiem un kravu nosūtītājiem, gan kontrolējošām iestādēm. Samazinot drukāto pavadzīmju apjomu un birokrātiju, visas iesaistītās puses nepieciešamās procedūras varēs veikt attālināti, kas būs ātrāk un ērtāk, ļaus ietaupīt laiku un paātrinās norēķinus par kravām ” norāda profesore Signe Bāliņa, Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas (LIKTA) asociācijas prezidente.
Šodien uzsāktajā testēšanā partneri var vērot praksē, kā vienā valstī izsniegtā elektroniskā kravas pavadzīme (eCMR) ir redzama citas valsts informācijas sistēmās. Pārbaudes laikā vairs nav jāaptur transportlīdzeklis, lai pārbaudītu kravu. Iekrāvēju drīkst fiziski ierobežot tikai tad, ja ir kādi redzami trūkumi vai ja dokumenti nav pieejami digitālai pārbaudei.
Paredzēts, ka kravu pārvadājuma operatori nākotnē varēs strādāt efektīvāk, ievērojami ietaupīt administratīvos un finanšu resursus, pateicoties tam, ka transporta informācija ir jāreģistrē tikai vienu reizi, un pēc tam to var elektroniski koplietot ar kompetentajām institūcijām kaimiņvalstīs vai ar biznesa partneriem.
Tāpat kā eCMR priekšrocība minama izvairīšanās no cilvēku savstarpējiem kontaktiem un nepamatotas dīkstāves, piemēram, uz robežām, padarot visu kravas un transporta dokumentāciju attālināti novērojamu un kontrolējamu gan kravu apstrādātājiem, gan kontroles struktūrām.
Par projektu
Testēšana ir daļa no DIGINNO-Proto pilotprojekta, ko koordinē Igaunijas Ekonomikas un komunikāciju ministrija. DIGINNO-Proto apvieno partnerus gan publiskajā, gan privātajā sektorā Igaunijā, Latvijā, Lietuvā un Polijā, un to finansē Ziemeļu Ministru padome. Prototipa izstrādes līgumpartneris ir Lietuvas uzņēmums FITEK EDI. Projekta rezultāts būs pieejams kā bezmaksas programmatūra visām ieinteresētajām pusēm. Uzzināt vairāk.
Starptautisko elektronisko kravas pārvadājumu pavadzīmju ieviešanas koncepts izstrādāts DIGINNO (Digital Innovation Network) projektā. Tā ietvaros tiek veidots eCMR ekosistēmas dalībnieku dialogs un tiks izstrādātas rekomendācijas turpmākai eCMR ieviešanai Latvijā. Uzzināt vairāk.