Ārkārtējā situācija ir likusi aktivizēties visai Latvijas sabiedrībai. Aizvadītie mēneši ir mainījuši mūsu ieradumus: ļoti īsā laikā esam apguvuši jaunus rīkus un tehnoloģijas, par kuru esamību zinājām, bet bez kuriem līdz šim varējām iztikt. Paradumu maiņa ir ieviesusi pārmaiņas arī daudzu uzņēmumu ikdienā, kam īsā laikā bija un ir jāspēj ieviest digitālās tehnoloģijas.
Tomēr šī situācija aptvēra gandrīz visu pasauli, un simtiem tūkstošu uzņēmumu meklē ceļu, kā strauji paaugstināt efektivitāti un produktivitāti. Ir pašsaprotami, ka konkurence pieaugs, un iespējas dažādos tautsaimniecības sektoros nebūs visiem vienādas. Lai iznāktu no krīzes kā uzvarētājiem, ir jārod risinājumi, kuru nav konkurentiem vai kurus tie nespēs ieviest savlaicīgi.
Latvijas uzņēmumi bijuši kūtri
Pašlaik var iezīmēt robežu – agrāk un šodien. ES Digitālās ekonomikas un sabiedrības indeksa (DESI)(1) dati liecina, ka līdz ārkārtas situācijai Latvijas uzņēmumi kūtri izmantoja iespējas, ko piedāvā e-komercija. Arī sociālos plašsaziņas līdzekļus mūsu uzņēmumi lietoja ievērojami mazāk nekā vidēji Eiropā. LIKTA īstenotās kampaņas Gudrā Latvija secinājumi par Latvijas uzņēmumu digitālās attīstības līmeni arī apliecināja pieņēmumu, ka liela daļa uzņēmumu nav gatavi darbam digitālajā laikmetā. Lielākā daļa – 41% – www.gudralatvija.lv pieejamā Digitālā brieduma testa respondentu atzīst, ka viņu uzņēmumā ir ieviesti tikai daži pamata digitālie risinājumi. Savukārt 15% uzņēmumu par digitalizāciju tikai sāka domāt, un līdz ar to gandrīz nekādi risinājumi vēl nebija ieviesti. Tikai niecīga daļa – 7% respondentu – norādīja, ka digitalizējuši turpat vai visus uzņēmuma procesus, un šiem uzņēmumiem piemērošanās ārkārtas situācijai, visticamāk, nesagādāja lielas raizes.
Digitālā transformācija nav pašmērķis
Digitālā transformācija nekad nav bijis pašmērķis. Tā ir iespēja ikvienam uzņēmuma palielināt efektivitāti un produktivitāti, kļūt konkurētspējīgākam un pelnīt vairāk. Biznesa analītikas kompānijas Gartner un Masačūsetsas Tehnoloģiju institūta (MIT) pētījums apliecina, ka digitāli attīstīti uzņēmumi aug apmēram pusotras reizes ātrāk nekā nozarē vidēji. Lielākoties tas tiek panākts, ieviešot procesu automatizāciju, nodrošinot labāku klientu apkalpošanu un uzlabojot iekšējos procesus. Savukārt analītikas uzņēmuma McKinsey pētījumā par kādu Eiropas banku atklāts, ka vidēji 30 līdz 40 procentos no manuāli sagatavotajiem dokumentiem ir pieļautas aritmētiskas, pārrakstīšanās vai neuzmanības kļūdas. Tas savukārt pat par vairākām dienām paildzina klientu apkalpošanas procesu, radot klientu neapmierinātību un dārgākas iekšējo procesu izmaksas.(2) Savukārt pasaules IT risinājumu kompānijas SAP pētījums liecina, ka uzņēmumu vadītāji bieži vien ievieš jaunus risinājumus, domājot par saviem talantīgākajiem darbiniekiem, jo tieši viņi ir tie, kuri vēlas darīt sarežģītākus un komplicētākus darbus, nevis veikt rutīnas pienākumus, ko viegli varētu automatizēt.(3)
Veiksmīgu piemēru kļūst vairāk
Lai arī ir ne mazums piemēru, kas raksturo veiksmīgu piemērošanos darbam jaunajos apstākļos, mani īpaši uzrunāja populārā Balzāmbāra līdzīpašnieka Andra Reizenberga biznesa dīkstāves laikā uzsāktais projekts Silkekazoka.lv. Ar nelieliem ieguldījumiem ir radīts dzīvotspējīgs ģimenes bizness, kas efektīvi izmanto tehnoloģijas pārdošanai un klientu apkalpošanai. Digitālā transformācija notiek arī augstskolās. Tādēļ otrs veiksmīgs piemērs ir Latvijas Universitāte, kas ātri un operatīvi spēja nodrošināt vienotu platformu attālinātām studijām. Tāpat visi studenti tika aicināti pieteikties mobilajam e-parakstam, lai noslēguma darbus varētu iesniegt elektroniski. Attālināti tiks nodrošināta arī pieteikšanās studijām.
Vēlos uzsvērt, ka ārkārtas situācijas viestās izmaiņas nav īstermiņa – digitālā transformācija neapstāsies, tā tikai uzņems apgriezienus, lai turpinātos. Tiem uzņēmumiem, kas spēs efektīvi izmantot tehnoloģiju sniegtās priekšrocības, viennozīmīgi būs lielākas iespējas uzvarēt konkurences cīņā. Tāpēc šis ir īstais laiks, lai pārdomātu, kā tehnoloģijas var uzlabot uzņēmuma sniegumu, nodrošināt labāku komunikāciju ar klientiem un darbiniekiem, pārveidot tā biznesa modeli. Lai uzzinātu par jaunām iespējām, apgūtu jaunas prasmes un iedvesmotos no citu pieredzes, aicinu ikvienu iesaistīties pasākumu kopumā #DomāDigitāli, ko tieši pašlaik attālināti organizē Microsoft, LIKTA un partneri. Aicinu izmantot šo iespēju, izvērtēt savu uzņēmumu un par rītdienu domāt digitāli jau šodien!