Latvijas uzņēmumu asociāciju aptauja: Latvijas uzņēmumi digitālajai transformācijai vēl nav gatavi
Latvijas uzņēmumi ir tikai digitalizācijas ceļa sākumposmā, secināts Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācijas (LIKTA) veiktajā Latvijas nozaru asociāciju aptaujā[1]. Puse no aptaujāto asociāciju pārstāvjiem atzīst, ka lielākā daļa uzņēmumu ieviesuši dažus pamata IT risinājumus, bet par modernāko IT tehnoloģiju apgūšanu vēl tikai tiek domāts. Kā galvenie šķēršļi tiek minēti finanšu un zināšanu trūkums. Lai mudinātu Latvijas uzņēmumus ieviest jaunākās tehnoloģijas, LIKTA uzsāk izglītojošu kampaņu “Gudrā Latvija”.
[1] Aptaujā interneta vidē piedalījās >50 Latvijas dažādu nozaru (nekustamie īpašumi, sports, būvniecība, izglītība, finanses, apdrošināšana, loģistika, tūrisms, tirdzniecības nozares, u.c.) asociāciju vadītāji. Aptauja veikta 2019. gada martā.
“Beidzot tas brīdis ir klāt! Vairums Latvijas nozaru uzņēmumu saprot, ka digitālo transformāciju vairs nedrīkst atlikt, jo digitalizācija tuvākajā laikā ļoti ietekmēs Latvijas uzņēmējdarbību. Tomēr reāla moderno tehnoloģiju ieviešana vēl ir pārāk lēna. Uzņēmumu digitalizācijai ir jākļūst par ikviena vadītāja prioritāti. Apzināmies, ka zināšanu līmenis uzņēmumu vadītājiem ir ļoti dažāds, tāpēc LIKTA un tās biedri ir gatavi palīdzēt uzsākt digitālās pārmaiņas,” norāda Signe Bāliņa, Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas (LIKTA) asociācijas prezidente.
Lai izglītotu uzņēmumus, LIKTA kopā ar IKT nozares uzņēmumiem Edisoft, Microsoft Latvia, Lursoft, VISMA un ELVA uzsāk izglītojošu kampaņu “Gudrā Latvija” ar mērķi mudināt Latvijas vidējo un mazo uzņēmumu vadītājus sākt ieviest savos uzņēmumos IT risinājumus.
LIKTA nozaru asociāciju vadītāju aptaujā 92% atzīst, ka sabiedrībā notiekošie digitalizācijas procesi ļoti vai daļēji ietekmēs to pārstāvētos uzņēmumus, vienlaikus tikai 8% no asociāciju vadītājiem atzīst, ka to nozaru uzņēmumi ir veikuši pilnu digitālo transformāciju. 20% asociāciju norāda, ka ir ieviesti pamatrisinājumi, lēnām tiek apgūti jaunākie risinājumi, taču pārliecinoši lielākā daļa jeb puse ir ieviesuši tikai dažus pamatrisinājumus. Kritiskā situācijā ir tie 10% Latvijas nozaru asociāciju, kas atzīst, ka vēl tikai domā par IT risinājumu ieviešanu uzņēmumos.
Mākoņdati un IT drošība saprotami, lielie dati un blokķēdes vēl nē
Aptaujā secināts, ka starp modernākajiem un pazīstamākajiem tehnoloģiskajiem risinājumiem, kam asociāciju vadītāji saredz pielietojumu savās nozarēs, ir datu vizualizācija, mākoņdati un rūpes par datu drošību. Saprotams, bet pagaidām, kam maz saredz pielietojumu, ir lietu internets, droni un robotizācijas risinājumi, bet lielie dati un blokķēdes ir visnesaprotamākie koncepti.
“Informācijas tehnoloģijas veicina inovācijas, savukārt inovācijas rada jaunas uzņēmējdarbības iespējas. Microsoft mērķis šīs kampaņas ietvaros ir izglītot citās nozarēs strādājošos par jaunāko tehnoloģiju izmantošanas scenārijiem ikvienā uzņēmumā neatkarīgi no tā lieluma un pārstāvētās nozares un veicināt, to, ka uzņēmumos tehnoloģiju izmantošana kļūst par ikdienas sastāvdaļu, veicinot to attīstību un izaugsmi,” skaidro Microsoft vadītāja Baltijā Renāte Strazdiņa.
Nozaru asociāciju vadītāji atzīst, ka finanšu trūkums uzņēmumos, kā arī informācijas un zināšanu trūkums par pieejamajiem IT risinājumiem ir galvenie šķēršļi aktīvākai uzņēmumu digitālajai transformācijai. Uzņēmumi norāda, ka tiem visvairāk palīdzētu atbalsts informācijas iegūšanā gan par modernākajiem, gan pamata IT risinājumiem, kā arī apkārtējās sabiedrības, klientu, darbinieku un valsts iestāžu amatpersonu izglītošana par digitālo transformāciju.